Tutaj jesteś: Sukces » Felietony

Felietony

Pomysł na rozwój

Marcin Piasecki 19-03-2015, ostatnia aktualizacja 19-03-2015 18:00
źródło: Sukces

To jedne z najbardziej banalnych i zarazem najtrudniejszych pytań biznesowych. Jak, w którą stronę rozwijać firmę? Na co postawić? Gdzie szukać nowych rynków? Jak traktować szeroko pojęte innowacje? Dywersyfikować czy doskonalić podstawową działalność?

To prawda, banalne. Tylko że z tym banałem nie poradziło sobie kilkadziesiąt potęg, ikon światowego biznesu. Gdzie jest dziś Nokia? Gdzie chociażby Kodak? Prawda jest taka, że nie ma firm niezastąpionych, choćby nawet miały jabłko w logo. I one muszą się z tym liczyć.

Kwestia strategii i pomysłu na rozwój biznesowy potrafi być pasjonująca. Jest bowiem elementem bardziej ogólnej prognozy rozwoju społecznego. Biznes musi próbować zdiagnozować, w którą stronę będzie się rozwijało społeczeństwo, czego ludzie będą chcieli i potrzebowali. Czasem takie prognozy są katastrofalnie nietrafione – patrz Nokia i Kodak, czasem z kolei wielcy mistrzowie biznesu potrafią wykreować u konsumentów potrzebę posiadania tego, co oni proponują. Tak robili chociażby Howard Schulz ze Starbucksem czy Steve Jobs. O tym, jakie to trudne, niech świadczy przykład potencjalnego hitu drugiej dekady naszego wieku – inteligentnych zegarków. Będzie hit? Można przyjmować zakłady, ja byłbym raczej sceptyczny.

Wracając jednak do biznesowej diagnozy społecznej – jest ona niesłychanie ciekawa w przypadku polskim. Takie tuzy naszej gospodarki, jak chociażby Biedronka, muszą znaleźć receptę na skuteczne funkcjonowanie w naszej rzeczywistości biznesowej. A ostatnie wyniki pokazują, że jakaś ściana już się pojawiła. Jak dużo można bowiem w Polsce budować dyskontów, i to w warunkach niesłychanie ostrej konkurencji? Trzeba klientom zaproponować coś więcej, pytanie tylko co.

Przykład Biedronki wiąże się ze sprawą kolejną, znów może niezbyt odkrywczą, ale mocno wyznaczającą parametry funkcjonowania biznesu w Polsce. Rzecz sprowadza się do pewnego paradoksu: jesteśmy krajem biednym, i to realnie biednym na tle zasobnej Europy Zachodniej. Ale, bardzo powoli, stajemy się coraz bogatsi. A w związku z tym coraz bardziej wymagający, bardziej aspirujący w wydawaniu pieniędzy.

Ciekawie o tym opowiada Julien Verley, szef Canal+ w Polsce. Przyznam, że 20 lat temu, kiedy francuska stacja rozpoczynała działalność w Polsce, nie wróżyłem jej sukcesu. Rynek telewizyjny był wówczas nadzwyczaj ubogi, Polacy potrzebowali nowej oferty, choć niekoniecznie w postaci płatnej telewizji. Byłem przekonany, że Francuzi powalczą parę lat, aż w końcu dadzą sobie spokój i tyle będziemy ich widzieli nad Wisłą.

Nic z tych rzeczy. Canal+ funkcjonuje i ma się całkiem nieźle. Tylko że to właściwie teraz pojawiła się prawdziwa godzina próby dla tej stacji. Warunki konkurencyjne są skrajnie trudne. To już nie jeden czy dwaj gracze, jak w połowie lat 90. I Canal+ musi sobie w tej rzeczywistości poradzić, trzymać się własnej biznesowej diagnozy społecznej. Jak ona wygląda? Zapraszam do lektury.

Sukces
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Najczęściej czytane

  • 24 h
  • 7 dni
  • 30 dni

Galerie

1 - 1 / 4
common