Tutaj jesteś: Sukces » Działam

Działam

Nowoczesne biuro – jak je zaaranżować?

27-03-2017, ostatnia aktualizacja 27-03-2017 12:39

Współczesne biura coraz częściej odbiegają swoim wyglądem od standardowego postrzegania przestrzeni do pracy. Efektywność idzie przecież w parze ze zdrowiem i komfortem pracownika, a na oryginalne i przytulne biura przyjaznym okiem patrzą również klienci i kontrahenci.

Przestrzeń w biurze ma ogromne znaczenie dla wykonywanych zadań oraz wygody pracowników. Potrzeba stworzenia odpowiednio dużej przestrzeni w biurze znalazła odzwierciedlenie w przepisach prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z kodeksem pracy – oraz późniejszymi rozporządzeniami ministrów – na każdego pracownika zatrudnionego jednocześnie w tym samym miejscu powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz minimum 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. Wolna powierzchnia podłogi oznacza tu powierzchnię niezajętą przez meble, urządzenia oraz inne wyposażenie. Wymiary wolnej powierzchni stanowiska pracy muszą też zapewniać pracownikom swobodę ruchu wystarczającą do bezpiecznego wykonywania pracy oraz uwzględniać wymagania ergonomii. Przejścia powinny umożliwiać bezkolizyjny ruch oraz uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych – czy to pracowników, czy klientów. Wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza niż 3 m.

Biurka dla każdego

Im większa przestrzeń, tym większa swoboda pracowników oraz lepsze warianty aranżacyjne biura. W nowoczesnym biurze jest to aspekt bardzo istotny – wiele firm odchodzi bowiem od modelu, w którym pracownik przypisany jest do jednego stanowiska pracy. Przedsiębiorstwa, których pracownicy spędzają dużo czasu poza swoim biurkiem, wykonując zadania w różnych miejscach, coraz częściej rezygnują ze stacjonarnych stanowisk pracy. Zamiast nich wdrażają tzw. shared desking. W tym systemie jest mniej biurek niż pracowników i żadnego stanowiska nie przypisuje się do konkretnej osoby. W pozostałej wolnej przestrzeni można wówczas tak zaaranżować biuro, aby część pomieszczenia była strefą wspólną – z kanapami lub pufami i ekspresami do kawy. W luźniejszej, koleżeńskiej atmosferze mogą zrodzić się najciekawsze pomysły.

Pamiętajmy jednocześnie, że biurko powinno zapewniać wygodę w pracy. Zarówno w przypadku pracownika spędzającego dużo czasu przy jednym biurku, jak i w trybie shared desking, najlepiej sprawdzą się biurka z regulowaną wysokością – np. dostępne w AJ Produkty modele z szerokim zakresem regulacji (65 cm). Ich funkcjonalność jest o wiele większa niż biurka tradycyjnego. Mogą przy nich pracować wszyscy – nie tylko w pozycji siedzącej, lecz także stojącej. Dla architektów, projektantów czy rysowników odpowiednie będzie też biurko, w którym reguluje się wysokość blatu oraz kąt jego nachylenia.

Zdrowe biuro – zdrowy pracownik

Biuro, które dba o zdrowie i samopoczucie pracownika? W większej firmie nie sprawdzi się raczej koncepcja open space, zwłaszcza gdy wyobrazimy sobie, jaki hałas generuje kilkadziesiąt osób znajdujących się w jednym pomieszczeniu. Znacznie lepsze są mniejsze pokoje. Jeśli pracownik stale słyszy rozmowy, jego efektywność spada średnio o 50%. Złe środowisko akustyczne wzmaga też rozdrażnienie, wywołuje bóle głowy. Mniejsze pokoje biurowe niwelują to zjawisko. Rozwiązaniem dla przestrzeni typu open space są również sufity akustyczne, podwieszane czy panele ścienne.

...
Poprzednia
1 2
rp.pl
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" zamieszczonego na stronie www.rp.pl/regulamin i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem zamieszczonym na stronie www.rp.pl/licencja
Rekomenduj artykuł, oddano głosów: 

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaloguj lub Połącz przez | Załóż konto

Wypowiadasz się teraz jako niezalogowany

Pozostało znaków: 2500

Najczęściej czytane

  • 24 h
  • 7 dni
  • 30 dni

Galerie

1 - 1 / 4
common